DIE KERK
Tempels of
Teaters
Stes de Necker
In ’n vorige artikel het ek verwys na veranderinge en die kerk en daarin
het ek gesê dat verandering en vernuwing binne die Gereformeerde
Susters-kerke behoort 'n voortdurende proses te wees, maar dan moet dit altyd daarom gaan om 'n beter en heiliger
Kerk vir Jesus te wees. Verandering behoort nooit gemeet te word aan die
populariteit of die aandrang van mense daarvoor nie, maar aan die getrouheid en
gebondenheid aan die Woord van God. Verandering moet altyd geanker wees in die
onveranderlike boodskap van die Bybel en nie oorgelaat te word aan die voor- en
afkeure van mense nie.
Enige verandering
of vernuwing binne die Kerk van Jesus, moet altyd aan hierdie beginsel getoets
word: Is die verandering (of
vernuwing) vir God aanvaarbaar? Nie vir die gemeente of die
samelewing waarbinne ons leef nie, maar vir God.
Ongelukkig vind
ons dat daar in baie van ons gereformeerde kerke vandag ’n neiging
bestaan dat die kern boodskap van die Bybel oorheers word deur sosiale en
maatskaplike maatstawwe van buite. Preke word dikwels verwoord tot spitsvondige
opmerkings en onvanpaste grappe en wanneer die preek verder nog met ’n paar
vloekwoorde en obskure uitlatings aangevul word, verander die erediens dikwels
in ’n soort sosiale samekoms waarin die eerbied en respek vir die
teenwoordigheid van God in die erediens maklik vergeet kan word.
Ons Here Jesus het self gesê: “Waar twee of drie in my Naam saam is,
daar is Ek by hulle.” (Matt. 18:20) Ek het al so baie gewonder wat sou gebeur
as ons die Here Jesus fisies, sigbaar, saam met ons in die erediens kon
waarneem. Hoe sou ons reageer? Hoe sou die erediens verloop? Hoe sou die leraar
en die kerkgangers optree? En tog is Jesus wel teenwoordig. God is self daar!
By ons; in ons; óm ons. Ons kan Hom net nie fisies waarneem nie.
Deesdae maak baie van ons kerke gebruik van elektroniese hulpmiddels
soos interaktiewe inligting skerms, gesofistikeerde klankstelsels, rekenaar
monitors ens. Op die gevaar af om as outyds en konserwatief bestempel te
word, bly die vraag egter of al hierdie nuwe gebruike enigsins waarde tot die
erediens toevoeg. Terwyl daar in wese niks verkeerd is met die aanwending van
hierdie hulpmiddels nie, moet daar ernstig gewaak word dat die onoordeelkundige
gebruik daarvan nie die unieke aard en wese van die preek reduseer tot ’n
akademiese teologiese lesing of referaat waarin die Skrifuitleg met behulp van
televisie monitors en oorhoofse projektors pragtig professioneel uiteengesit
word, maar in werklikheid niks vir ons daaglikse geestelike behoeftes beteken
nie. Dikwels word die spontaniteit en emosionele karakter van ’n preek
oorwoeker deur grafiese voorstellings en uiteensettings wat harder spreek as
die teks of kern boodskap van die preek.
Selfs die hedendaagse neiging om al meer gebruik te maak van orkeste tydens
die erediens, vind by baie van die ouer kerk lidmate moeilik byval. Die vraag kan seker tereg gevra word hoekom die
tradisionele kerkorrel nie meer voldoende is om die musikale begeleiding te
doen nie. Sekerlik een van die mees indrukwekkendste instrumente wat ooit
ontwerp is, moet vervang word met die rasperagtige klanke van die elektriese
instrumente van ’n “rock” orkes. Om van
die oorverdowende geraas nie eens te praat nie!
Maar weereens moet ek my haas om by te voeg dat die aanwending van
hierdie middele nie noodwendig verkeerd is, of soos sommige dit wil hê, “van
die duiwel” is nie. Dit gaan bloot oor die rol en plek wat hierdie middele
binne ’n erediens vertolk. Met ander woorde, dra die gebruik hiervan enigsins
by tot die gewyde karakter en atmosfeer van ʼn erediens, of word die erediens
eerder daardeur tot ’n soort teater gerelegeer.
Ek het in ’n vorige artikel gesê dat die Kerk van Jesus
sedert sy ontstaan aan veranderinge blootgestel was. In die Nuwe Testament lees
ons dikwels van die veranderinge wat daar, reeds sedert die eerste eeu na
Christus, in die Kerk plaasgevind het. Desnieteenstaande al die veranderinge
het die kerk, in sy wese, nog altyd kerk gebly.
Bedienings style,
kleredrag, sang, musikale begeleiding, die gebruik van tegnologiese hulpmiddele
in die erediens en selfs aanpassings in die liturgie, (verloop van die
erediens) moet altyd aanpas by die onveranderlike waardes en kern-begrippe van
die Bybel. Die resultaat van verandering en vernuwing binne die Kerk moet nooit gemeet word in terme van bywoning
getalle van lidmate of die uitslae van mensgemaakte opnames of sosiologiese
navorsing nie. Die resultaat van suksesvolle verandering moet in die
eerste instansie gemeet word aan elke lidmaat se opregtheid van geloof en
sy/haar gebondenheid en getrouheid aan die Woord van God.
Die Kerk is in die
eerste instansie 'n “geloofsinstelling” waar medegelowiges met mekaar en met
God verbind word deur die soen verdienste van ons Here Jesus Christus.
Medegelowiges wat saamkom om na die Woord van God te luister en om, as
gemeentes, God te dien en te aanbid rondom die suiwere bediening van die Woord.
Die kerk is nie ’n teater wat ’n bepaalde aanbieding of produksie steil, bloot ter wille
van populariteit, hoef na te streef nie. Te dikwels sien ons gemeentes wat maar
te gretig is om bloot ter wille van bywoning-getalle, die tradisionele liturgie
voortdurend te wysig net om by die populêre lewensbeskouinge van die oomblik
aan te pas.
Ons glo en bely dat God self Sy kerk onderhou. Hy het alles aan Jesus
Christus onderwerp, Hom bo alles verhef en Hom aangestel het as hoof van die
kerk. (Efe. 1:22) en verder in Matt. 16:18 staan daar: “En
Ek sê vir jou: Jy is Petrus, en op hierdie rots sal Ek my kerk bou, en die
magte van die doderyk sal dit nie oorweldig nie.”
Die kerk, wat ook as die mees behoudende instellings binne n bepaalde samelewing gesien moet word, hoef nie elke keer as die gemeente vra vir verandering, te spring om aan die gemeente se versoek te voldoen nie. God is in beheer. Jesus self is hoof van die kerk. Niks sal gebeur wat nie die goedkeuring van Jesus dra nie,
Die kerk, wat ook as die mees behoudende instellings binne n bepaalde samelewing gesien moet word, hoef nie elke keer as die gemeente vra vir verandering, te spring om aan die gemeente se versoek te voldoen nie. God is in beheer. Jesus self is hoof van die kerk. Niks sal gebeur wat nie die goedkeuring van Jesus dra nie,
Verandering en
vernuwing binne die Gereformeerde Kerke is nodig, maar dan moet
dit altyd daar omgaan om 'n beter
en heiliger Kerk, geanker
in die onveranderlike boodskap van die Bybel, te wees, eerder as om van die
kerk een of ander vermaaklikheid teater
te probeer maak.
Daar is op die oomblik weer n nasionale debat oor die rol en plek van die kerk in die hedendaagse samelewing, aan die gang. Vrae soos: "Is die kerk nog relevant in vandag se samelewing? Het die kerk nog n rol te speel in vandag se lewe?" ens. is aan die orde van die dag, en vra jy die debatteerders wat nou eintlik veroorsaak het dat almal eensklaps so bekommerd oor die kerk se rol en relevansie geraak het, dan hoor jy vinnig dat: "Die bywoning getalle van gemeentes is dan besig is om te daal!"
Kwantitatiewe norme het belangriker as kwalitatiewe norme geword. Die kerk se relevansie word bloot aan bywoning getalle gemeet.
Liewe vriend en vriendin, God meet nie die kerk se sukses aan sy lidmaat-getalle nie. God meet die kerk aan die getal opregte gelowiges wat rondom die Bybel bymekaar kom om God te loof en te aanbid.
n Kerk met n honderd opregte gelowige lidmate, is voor God honderd maal meer Kerk van God, as die een met tien duisend vermaaklikheid soekers daarin.
Bywoning getalle tel nie punte op God se "scoreboard" nie!
Daar is op die oomblik weer n nasionale debat oor die rol en plek van die kerk in die hedendaagse samelewing, aan die gang. Vrae soos: "Is die kerk nog relevant in vandag se samelewing? Het die kerk nog n rol te speel in vandag se lewe?" ens. is aan die orde van die dag, en vra jy die debatteerders wat nou eintlik veroorsaak het dat almal eensklaps so bekommerd oor die kerk se rol en relevansie geraak het, dan hoor jy vinnig dat: "Die bywoning getalle van gemeentes is dan besig is om te daal!"
Kwantitatiewe norme het belangriker as kwalitatiewe norme geword. Die kerk se relevansie word bloot aan bywoning getalle gemeet.
Liewe vriend en vriendin, God meet nie die kerk se sukses aan sy lidmaat-getalle nie. God meet die kerk aan die getal opregte gelowiges wat rondom die Bybel bymekaar kom om God te loof en te aanbid.
n Kerk met n honderd opregte gelowige lidmate, is voor God honderd maal meer Kerk van God, as die een met tien duisend vermaaklikheid soekers daarin.
Bywoning getalle tel nie punte op God se "scoreboard" nie!
No comments:
Post a Comment